Sandwich Tuna & Telur


Sandwich Tuna & Telur - Egg & Tuna Sandwich



Assalamualaikum. Selamat malam 🌹. Post sandwich ni kita awal-awal lagi dah post di Instagram sebab kat sana dah bersawang habis. Sampaikan follower lari padahal tak jual tudung pun. Opps 😆. Agak kesal juga la kan, sebab kita ingat dengan mem'follow' seseorang tu bolehlah menambahkan kawan maya akan tetapi bila kita lama tak update dan jenis tak membodek tahap pasang aircon, mulalah unfollow kita. Ibarat xmo friend dah dengan kita. Takperlah. Sape lah kita ye idok. 😥.

Dah bermacam-macam resepi sandwich tuna kita cuba dan rasa. Resepi kali ni yang paling sedap dan marveles sangat dengan selera kita. Resepi lain bagi kita ala kadar je rasanya walaupun resepi itew viral di FB. Resepi ni kita godek sendiri di pakcik gugel. Alhamdulillah sedap sangat. Sesuai dijadikan sebagai bekal anak sekolah, breakfast, minum petang atau dinner bagi yang berdiet.




Tak je lagi kita bakal menyambut Ramadhan Al-Mubarak yang indah. Sesuai sangatlah resepi sebegini dijadikan santapan waktu sahur. Buat pada sebelah malamnya dan simpan dalam bekas kedap udara. Waktu sahur hanya buka tipuwer dan terus menikmati hidangan sesedap cafe tapi dalam masa singkat dan sedap.



Mesti ramai yang sudah habis mengganti puasa tahun lepas kan? Kita belum dapat lagi mengganti puasa disebabkan anak-anak kerap tidak sihat dan kadang kala dapur pun tak berasap. Bila beli makanan di luar tu, kadang-kadang tu macam malas je nak masak lagi dan bila masak di rumah ni orang yang nak makan tu takde. Kita jadi tukang masak dan kita juga menjadi tukang makan. Memang mood down jugak lah kan kalau kita masak asyik tak habis. Tak baik tau membazir.






Resepi di ilham dari Blogger semaniskasturi.blogspot.com

Bahan-bahan:

- 8 keping roti sandwich wholemeal
- Beberapa biji tomato ceri - dipotong dua
- Daun salad secukupnya
- Timun jika suka, dihiris nipis (tak letak)
- Chicken slice kalau suka (tak letak)
- Butter untuk sapuan atas roti
- Sliced cheese secukupnya

Bahan (sapuan tuna & telur)
- 1 tin tuna dalam tin (tuna dalam air dan tin sedang)
- 3-4 sudu besar mayonis
- 3 biji telur rebus - lenyek jangan terlalu hancur *
- Secubit serbuk lada hitam
- 1/2 sudu teh gula perang
- 1 sudu teh susu manis (gantikan dengan madu)
- 2 sudu teh jus limau nipis (tak letak)
- 1 sudu teh - kalau tak ada boleh ganti lemon atau limau kasturi
- Sedikit cili banggala merah dah hijau - potong dadu kecil (tak letak)
- Sedikit bawang besar - potong dadu
- 2 sdt creme fraice - boleh skip kalau tak ada (gantikan sos salad)

Cara-cara:

1. Satukan rata bahan A kecuali telur. Bila dan sebati masukan telur dan sebatikan lagi.


2. Simpan dalam tipuwer dan sejukan semalaman atau setengah hari terlebih dahulu untuk mendapatkan rasa yang sedap.

3. Sediakan roti yang sudah di buang tepinya dan sapu butter.

4. Kemudian letak pula tuna diikuti slice cheese, daun salad, tomato, sliced cheese dan letak sedikit tuna dan roti lagi.

5. Apabila semua sandwich sudah disiap, bolehlah sejukkan ia di dalam peti ais. Sejukkan selama 20 minit untuk set dan supaya sandwish cantik bila di potong.(kalau tak nak di sejukan pun boleh terus saja di potong). Siap.





#sandwich
#tunatelur

Ulasan

Catatan Popular