Apam Nasi Gebu


Apam Nasi Gebu - Apam Beras Gebu




Assalamualaikum. Selamat petang 🌹. Kemalasan untuk menge'post' menu di blog dah kembali lagi. Aduhai la vitamin 'M'. Shoooh..... pegi jauh-jauh dan jangan datang-datang lagi 😅, kalau tak jadi bersawang lah macam IG menudapozati tu. Bukan tak nak update di IG sekali, cuma kes nak jimatkan data je. Yelah...kita cuma tumpang wifi orang je. Nanti guna lelebih kang, macam lebih sudu dari kuah pulak. Eh! Betul ke tak peribahasa tu ek? Rase macam betul dah tu kot...Kot 😆.


Kali ni kita saja nak share tentang menu di mana kita ada lebihan nasi dan dah jemu nak jadikan nasi goreng keesokkannya. Tadaaaa...apam nasi gebu dan memang sedap. Sebenarnya menu ni bukanlah kali pertama kita buat, tapi dah banyak kali dah. Kita terlintas nak jadikan apam dari semangkuk nasi tu pun sebab kita terbelek post lama di IG. Lama betul tak buat dan di rumah baru ni, inilah kali pertama apam nasi kita menjadi. Sebelum tu kita dah cuba nak buat tapi separuh jalan je sebab kita bizi membuat kuih raya yang tak menjadi hari tu. Sudahnya ku lupakan je niat untuk mencuba membuat apam semula.


Kali ini kita kurangkan sukatan gula dari secawan gula menjadi 3/4 cawan je. Tu pun kita guna gula kastor sebab tak nak apam menjadi terlalu manis. Nanti cepat muak pulak bila makan. Lagipun, takut pulak lah anak dara sorang tu bertukar mood tak nak makan apam pulak. Mau ibu dia yang kene habiskan sepengukus apam nasi tu nanti dengan kemanisan yang so sweet sangat tu. Jadi baik kita ambil langkah berhati-hati sebelum termakan sepengukus apam tu. Alhamdulillah, kita berjaya hasilkan 13 biji apam nasi saiz penumbuk.



Rasanya sedang elok manis yang kene dengan anak tekak. Dan mungkin next time kita akan lebihkan sedikit lagi gula sebab Zara suka rupanya apam nasi ni. Dia lagi suka kelapa parut yang digaul dengan garam tu. Apam tak habis lagi tapi kelapa dah licin sepinggan. Memang membangkitkan selera kalau makan apam manis ala buah ni dengan kelapa parut di campur dengan secubit garam. Tapi kalau nak makan macam tu je pun sedap jugak cumanya sukatan gula kenelah dilebihkan sedikit. Jika tidak rasanya sedikit tawar.



Tips untuk membuat apam nasi menjadi gebu ialah pengukus wajib di panaskan hingga air mendidih. Kalau air di dalam pengukus tak mendidih lagi tapi adunan dah di masukkan dahulu, alamatnya jadi padat dan bantat lah apam tu nanti. Api sebolehnya sederhana kuat apabila apam sudah dimasukkan ke dalam pengukus. Pengukus pun wajib di bungkus penutupnya dengan kain nipis supaya titisan di penutup tak jatuh ke atas adunan apam tu nanti. Mau jadi swimming pool pulak apam nasi tu nanti kalau tak cover penutup tu.



Tips yang seterusnya, acuan apam sebolehnya di griskan dengan sedikit minyak masak atau minyak apa-apa pun boleh. Ianya untuk mengelakkan apam melekat hingga merosakkan apam tu nanti pada acuan kesayangan anda tu. Dah cantik-cantik apam tu tapi kalau melekat tahap degil, alamatnya apam akan hancur leburlah jawapnya. Last but not least, baca Bismillah dan tawakal je lah agar apam nasi berjaya mengembang dalam pengukus tu dengan jayanya. Sekian.



Resepi dari Fb Zura Zul ( Masak Apa Hari Ni )


Bahan-bahan:-

- 11/2 cawan nasi sejuk *
- 11/2 cawan air *
* kisar nasi bersama air hingga menjadi halus.
Mula-mula kisar nasi dengan sukatan 1 cawan terlebih dahulu. Jika perlu, tambahkan lagi 1/2 cawan air lagi.

- 2 cawan tepung beras ( cap teratai )
- 1/2 cawan tepung gandum
- 3/4 cawan gula pasir ( guna gula kastor jadi apam kurang manis )
- 1 paket yis kering ( mauripan )
- 2 sudu kecil minyak masak
- sedikit garam

Cara-cara:-

1. Campurkan bahan blendar dengan bahan lain ke dalam mangkuk. Gaul sebati. Jika adunan pekat, biarkan sebegitu.


2. Perap adunan dengan ditutup mangkuk dengan penutup selama 2 jam atau sehingga adunan apam naik.

3. Setelah adunan naik, kacau dengan sudu dan letakkan pewarna. Jika hendak membuat 2 warna, bahagikan adunan pada 2 bekas dan campurkan warna.

4. Biarkan seketika hingga adunan naik semula. Jangan biarkan terlalu lama.

5. Sapukan sedikit minyak pada acuan dan tuang adunan apam hingga penuh acuan.

6. Kukus selama 15 minit dengan api sederhana besar. Keluarkan dari acuan setelah suam dan hidangkan bersama kelapa parut dan garam.


#apamnasi
#apamberas
#kegemarananak

Ulasan

Catatan Popular