Egg Benedict in the Cup


Egg Benedict in the Cup


Assalamualaikum. Selamat tengahari 🌹. Cuaca panas berangin asyik nak melayukan mata je. Rasa macam nak kene guna tongkat mancis je rasanya ni. Kalau tertido time macam ni, habislah kerja-kerja dalam rumah ni terbengkalai macam kapal karam. Tambah pula dengan kerja overtime yang dicipta dua anak genius dalam rumah ni. Ibu dari cantik jelita bak cinderella boleh bertukar menjadi frankestine tak pun prediator.



Bagi memudahkan perut diisi dan kerja dirumah pun dapat berjalan serentak, menu-menu ringkas tapi sedap sememangnya akan menjadi keutamaan dalam otak ibu ni. Zup zap ketuk ketang dalam dapo dan ta daaa dah siap dan bolehlah makan sepantas kilat dan kemaskan dapo sambil-sambil membakar balik kalori yang baru kita tambah tadi. Exercise? Memang tak mampu 😭 sebabnya kerja rumah pun sama hebat dengan exercise menggunakan treadmile yang berkilo-kilo berat dan gedabak besarnya.


Paling penting untuk menu ni adalah oven, roti dan telur. Kalau tak ada oven, boleh cuba bakar atas dapo tapi kenelah guna teknik yang betul. Kalau tak, hangus menghitamlah roti tu nanti. Roti boleh diganti dengan tortilla wrap untuk dijadikan sebagai mangkuk untuk menampung telur nanti. Jika nak pelbagaikan isi dalam cup tu pun boleh dan semestinya bertambahlah jumlah kalori dan kesedapan egg benedict tu nanti. Contoh kita boleh menambah pepperoni daging atau chicken slice ke atau pun sosej yang sudah digoreng sekejap supaya rasanya lebih menyerlah.



Untuk kali ini kita gandingkan egg benedict dengan potato salad. Resepi potato salad ada diSINI. Hidangan lengkap untuk breakfast, brunch atau dinner. Memang kenyang tau jika makan macam ni walaupun tak jumpa nasi untuk satu hari. Jika anda peminat cheese, boleh juga diletakkan di dalam cup dan sebaik-baiknya dimakan sewaktu panas. Kalau dah sejuk tu takut roti sedikit lemau.




Resepi dari blog milyandkehidupan

Bahan-bahan:-

- roti sandwich secukupnya
- telur sebiji untuk sebuah cup
- sedikit black pepper
- sedikit garam
- sedikit parsley kering
- butter untuk disapu pada roti
- remekin atau cawan tahan panas

Cara-cara:-

1. Panaskan oven suhu 180°C. Sapu roti dengan butter secukupnya.

2. Masukkan roti ke dalam cawan atau mangkuk tahan panas. Taburkan black pepper dan garam.

3. Pecahkan telur dan taburkan sedikit daun parsley dan black pepper.

4. Bakar selama 15-20 minit atau hingga putih telur menjadi set dan kuning telur masih cair sedikit. Siap.




#menualawestern
#subtituteforhalfboilegg


Ulasan

Catatan Popular