Kek Pisang Walnut Gebu


Kek Pisang Walnut Gebu - Banana Walnut Cake


Assalamualaikum. Selamat petang 🌹. Entri yang tertunggak juga Kek Pisang Walnut Gebu ni. Hari ni baru ada kesempatan untuk postkan pasal kek gebu gebas ni. Sementara menunggu 'abam sado' yang kecik ni tido, kita curi masa kejap menaip entri ni. Kek pisang ni sememangnya lain dari yang lain. Kek ni bukan sejenis kek yang berat dan terlalu moist macam kek pisang yang selalu kita makan tu. Kek ni dia ringan dan gebu. Sebijik macam makan kek span tapi texturenya halus dan lembut lagi. 




Sesuai untuk minum petang atau bekalan sekolah untuk anak. Anak kita jenis tak pemakan sangat jadinya, apa yang cikgu hidang dia makan je lah. Tu pun kalau dia berselera. Kalau tak, main, menulis, tengok kartun dan susu. Tapi kalau dia nampak ibu dia mengunyah, kejap lagi sampai lah dia nak testing apa yang ibu dia ni dok sedap sangat makan tu. Sekali dah rasa, sebekas habis 😄. Kek dia lembut dan diselang seli dengan kerangupan kacang walnut yang berlemak tu. Memang sepadan habis.





Resepi dari enyabdullah.com

Bahan-bahan:
*guna loyang untuk buat roti

- 175gm pisang berangan yang dilenyek
- 200 gm tepung naik sendiri - diayak
- 125 gm butter Anchor - dicairkan dan biar sejuk
- 3 biji telur gred A
- 125 gm gula perang - boleh kurangkan lagi kemanisannya
- 125gm kacang walnut dicampur dengan badam keping (tak cukup walnut time ni)
- 1 sudu teh esen vanila
- 1 sudu besar ovallete

Cara-cara:

1. Masukkan ovalatte, telur dan gula dalam mixer dan putar sampai kembang. Warna adunan menjadi putih dan gebu.

2. Masukkan tepung, isi pisang dan esen vanila, putar lagi sampai adunan mengembang dan jadi pekat (adunan boleh berbentuk riben apabila diangkat)

3. Masukkan walnut dan badam cincang tadi. Simpan sikit untuk tabur dibahagian atas kek.

4. Perlahan kan mixer pada kelajuan paling perlahan, dan tuang butter cair perlahan lahan sambil diputar. Putar sekejap je supaya butter rata. (atau boleh dikaup balik hingga adunan sebati)

5. Kacau dan kaup dengan spatula agar bahagian bawah mangkuk selalunya minyak atau butter tu tak rata bergaul dengan adunan. 

6. Tuang dalam acuan beralaskan kertas baking yang digris. Jika suka susun kepingan pisang yang dipotong bulat bersama walnut diatas kek.

7. Bakar pada suhu 160°C api atas bawah selama 40-45 minit atau sehingga kek masak. Ikut ketebalan adunan dan saiz acuan. 

Tips : Jangan terlalu bakar lama, nanti kek akan menjadi keras. Jika dicucuk kek dan toothpick bersih, dah masak dah tu. Terus dikeluarkan dari oven dan disejukkan dahulu baru dipotong.








#kekpisangwalnutgebu

Ulasan

Catatan Popular